7 tips om meer groente en fruit te eten

Verschillende soorten groente en fruit

In mijn artikel van vorige week las je dat je eigenlijk 560 gram groente en fruit zou moeten eten op een dag. Dit is een stuk meer dan de algemene richtlijn van 250 gram die we zo gewend zijn om te horen. Uit onderzoek blijkt dat het eten van 560 gram groente per dag bijdraagt aan een langer en gezonder leven.

Tips om meer groente en fruit te eten

Nu hoor ik je denken: ‘maar 560 gram, daar kom je nóóit aan!’ Ik denk van wel. Sterker nog, ik ben van mening dat je er niet eens echt veel moeite voor hoeft te doen. Om je op weg te helpen lees je in dit artikel 6 tips waardoor ook jij aan de 560 gram groente en fruit per dag komt.

1. Eet een salade als lunch

Vervang je kleffe boterham met kaas door een verse homemade salade. Door een salade te eten, krijg je een grote dosis groente (en soms ook fruit) binnen. Een simpele salade is vaak al goed voor 250 gram groente. Vaak zitten er zelfs nog meer groente in een salade. Zo zit je al snel over de helft van je dagelijkse behoefte aan groente heen. Inspiratie nodig voor een lekkere salade? Op mijn blog vind je verschillende saladerecepten. De Griekse couscoussalade is een echte aanrader!

Kleurrijke salade

2. Snack met groente of fruit

Groente en fruit zijn naast een belangrijk onderdeel van maaltijden ook perfect als tussendoortje. En je kunt er alle kanten mee uit. Houd het standaard met een appel, peer of banaan tijdens je koffiepauze. Cherrytomaatjes, komkommer en paprika tijdens je lunchpauze. Of ga voor exotisch met kokos, mango of ananas. Dit is natuurlijk maar het begin. De mogelijkheden zijn eindeloos.

3. Beleg je boterham met een groentespread

Tegenwoordig zijn er steeds meer groentespreads verkrijgbaar in de supermarkt. Zelf vind ik deze de lekkerste, maar probeer er vooral verschillende uit! Naast groentespread uit de supermarkt, is het ook hartstikke lekker en gezond om je eigen groentespread te maken.

4. Laat je avondeten grotendeels uit groente bestaan

In Nederland zijn we gewend om als hoofdingrediënt van de maaltijd vlees te eten. Als resultaat hiervan wordt de maaltijd al snel calorierijk en afhankelijk van het soort vlees dat je eet vaak ook vrij vet. Schep daarom eens wat meer groentes op en wat minder vlees. Ook bij het maken van bijvoorbeeld een pasta of rijst schotel is het heel makkelijk om wat extra toe te voegen. Als gevolg bevat de maaltijd minder calorieën, maar voedt hij juist beter.

5. Eet fruit als onderdeel van je ontbijt

Fruit is lekker zoet en valt licht op de maag. Dit maakt fruit perfect om te eten bij je ontbijt. Er zijn verschillende manieren om fruit in je ontbijt te verwerken. Doe bijvoorbeeld wat fruit in je yoghurt of oatmeal. Eet je het liefste boterhammen? Veel fruitsoorten zijn ook heerlijk op de boterham. Zeg nu zelf, wat is nu een beter ontbijt dan een boterham met aardbeien? Of wat dacht je van een boterham met banaan?

Yoghurt met muesli en aardbeien

6. Drink je groente en fruit

Vind je het moeilijk om elke dag genoeg fruit en groente binnen te krijgen? Maak dan eens een smoothie. Je verwerkt al snel behoorlijk wat groente en fruit in een smoothie. En doordat je het drinkt in plaats van eet, krijg je je dosis groente en fruit extra makkelijk binnen.

7. Verwerk groente en fruit in baksels

Laten we beginnen met een inkoppertje: bananenbrood. Met een plak heb je gelijk een stuk of 30 gram fruit binnen. En dat is nog maar het begin want er is van alles mogelijk met groente en fruit in baksels. Denk aan carrot cake of brownies op basis van zwarte bonen. Zo krijg je op een lekkere manier toch nog je dosis groente en/of fruit binnen.

Zoals je ziet is het helemaal niet moeilijk om elke dag lekker veel groente en fruit te eten. Met slechts een paar kleine aanpassingen kom je met gemak aan die 560 gram groente en fruit per dag. Kom jij aan je dagelijkse behoefte groente en fruit? En welke tip gebruik jij het liefst om extra groente te eten? Laat het me weten in een comment!

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.