De eerste weken van mijn training voor de halve marathon

Het is vandaag precies drie weken geleden dat ik me inschreef voor de halve marathon. Daarmee is meteen mijn trainingsschema ingegaan. Hoe het trainen tot nu toe gaat? Ik vertel er alles over in deze blog. Lees je mee?

Mijn trainingsschema

Het plan is om 2 of 3 keer te lopen. Twee keer in de week in de weken dat in voetbal, drie keer in de week in de weken dat er geen voetbal is.

Hoe mijn trainingen eruit zien? Ik doe drie verschillende trainingen per week. Een lange duurloop die ik elke week weer net een stukje langer maak. Deze vul ik aan met een speedrun, een net wat kortere afstand op wedstrijdtempo. Mijn voetbaltraining reken ik als intervaltraining. In de weken dat ik niet voetbal doe ik een extra training.

Valse start

Mijn trainingsschema begon met een valse start. Ik plande om maandag mijn eerste duurloop te doen. Niet gelukt. Helaas. Zondag met de voetbalwedstrijd door mijn enkel gegaan. Om te zorgen dat het geen te erge blessure zou worden, heb ik de training maandag al overgeslagen. In plaats daarvan buikspieren getraind. Om nog iets nuttigs te doen.

Het plan was om dan woensdag te trainen. Een speedrun van 5km. Maar eerst dinsdag nog trainen. De op een na laatste voetbaltraining van het jaar. En weer ging het mis. Het schoot in mijn lies. Weer rust houden. Woensdag viel mijn training dus ook in het water. Voetbal is slecht voor je. Maar oh zo leuk.

En dan toch écht begonnen

Driemaal is scheepsrecht zeggen ze wel eens. Donderdag begon mijn training echt. En deze keer ging het wel door. 5km in 26.26 minuten. Ik ben tevreden. De zaterdag was het tijd voor mijn eerste duurloop: 10km. Het is weer even geleden dat ik deze afstand gelopen had. Maar ook dit ging me goed af.

Week twee van mijn trainingsschema zag er ongeveer hetzelfde uit. Een snelle 5km en een rustige 10km. Ondertussen zit week drie van mijn training er weer bijna op. Deze weken heb ik me vooral gefocust op de 10km run die ik morgen ga doen. Het zou mooi zijn om een goede tijd neer te zetten. Mijn doel is om in ieder geval onder de 54:00 te lopen. Of dat gaat lukken? Houd mijn Instagram in de gaten, dan weet je het morgen als eerste!

Hoe zien de komende weken eruit?

Na de run van zondag begin ik met opbouwen naar de halve marathon. Zowel de duurlopen als speedruns worden langer. Ik heb er in elk geval alvast superveel zin in om mijn training voort te zetten. Op naar het uiteindelijke doel: de halve marathon.

Naast duurloopjes en speedruns blijf ik ook nog een keer in de week voetballen. Op de ‘rustdagen’ hiertussen houd ik me bezig met lichte krachttraining en yoga. Hiermee probeer ik het maximale uit de trainingen en het herstel te halen.

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.