Geen zin om te sporten? Met deze 5 tips kom je sowieso van de bank!

Waar je jezelf gisteren nog voornam om vanochtend vroeg te gaan sporten, ligt je bed nu wel heeel lekker. Of misschien had je plannen om direct na het avondeten te gaan sporten, maar heb je op dit moment eigenlijk meer zin om op de bank te zitten en de nieuwste aflevering van Riverdale op Netflix te kijken. Herkenbaar? Ik maak het ook vaak genoeg mee dat ik eigenlijk helemaal geen zin heb om te sporten. Daarom vertel ik je in dit artikel meer over hoe je jezelf kunt om toch te gaan sporten.

1. Focus jezelf op het naar de sportschool gaan, niet de workout

Door de deur uit te stappen, naar de gym te fietsen en naar binnen te wandelen heb je de allergrootste stap al gezet. Focus jezelf op het naar de sportschool gaan, niet op de workout die je gaat doen. Al doe je een training van 5 minuten, als je maar gáát.

De kans is groot dat je motivatie weer helemaal terug is zodra je de gym binnenwandelt. En is dat niet zo? Houd het dan kort. Doe de oefeningen die je het leukste vind of die je dichter bij je doel brengen. Wedden dat je trots op jezelf bent dat je toch gegaan bent?

2. Stel een doel voor jezelf

Gemotiveerd blijven om te trainen gaat het beste wanneer je een doel hebt waar je naartoe werkt. Dit kan van alles zijn. Misschien wil je een bepaald gewicht kunnen squatten, een nieuwe oefening onder de knie krijgen of een bepaalde tijd volhouden op de crosstrainer. Of misschien train je wel voor rondere billen of een gespierde rug.

Wat jouw doel is, maakt eigenlijk niet uit. Zolang het maar iets is dat je echt wilt bereiken. Heb je een keer geen zin om te trainen? Denk dan aan je doel en vooral hoe je jezelf zal voelen wanneer je je doel hebt bereikt. Is de motivatie al terug?

3. Doe een keer een andere workout dan je normaal doet

Elke week dezelfde workout doen, kan op een gegeven moment behoorlijk saai worden. Je houdt je workouts leuk door er veel in te variëren. Volg een keer een groepsles of probeer eens een nieuwe oefening uit. Door regelmatig een keer een totaal andere training te doen, houd je het sporten leuk voor jezelf. Nog een voordeel: je spreekt er direct weer nieuwe spieren mee aan.

4. Beloon jezelf als je toch bent geweest

Nadat je hard gewerkt hebt in de sportschool, mag dat best beloond worden. Kies iets waar je echt naar uitkijkt. De rest van de avond op de bank chillen en he-le-maal niks meer doen, heerlijk uitgebreid douchen of natuurlijk iets lekkers eten. Met iets leuks om naar uit te kijken geef je meteen een positieve vibe aan je workout.

5. Houd je vooruitgang bij

Van regelmatig sporten word je fitter, sterker en sneller. Misschien zie je het niet van week tot week, maar wel op de lange termijn. Hoe leuk is het dan om te zien dat je meer gewicht kunt deadliften, meer herhalingen kunt bankdrukken of een stuk verder roeit dan je eerst deed? Wanneer je ziet dat je vooruitgang boekt, ben je meteen een stuk meer gemotiveerd om weer te gaan trainen.

 

Kun je het met deze tips alsnog écht niet opbrengen om naar de sportschool te gaan? Bijvoorbeeld omdat je een zware week achter de rug hebt? Of omdat je voelt dat je lichaam oververmoeid is? Weet dan dat het helemaal niet erg is om af en toe een keer niet te trainen. Door goed te luisteren naar je lichaam kom je het verste. Het gaat uiteindelijk allemaal om balans. 

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.