Generale repetitie voor de halve marathon

Met nog twee weken te gaan liep ik gisteren mijn langste duurloop in de voorbereiding van de halve marathon. Mijn doel: 110 minuten aan één stuk lopen. Om eerlijk te zijn zag ik er al een tijdje behoorlijk tegenop. De bekende twijfels speelden weer op: kan ik het wel? En wat nu als het niet lukt? Ben ik er dan wel klaar voor? Met nog maar twee weken te gaan tot de halve marathon was het gisteren dan toch hét moment voor de langste duurloop.

Klaar voor de halve marathon

Wat bleek? Alle zenuwen van tevoren bleken nergens voor nodig. Ik heb die 110 minuten gelopen en in die tijd een afstand van ruim 19,5 kilometer afgelegd. Met deze prestatie voel ik me er klaar voor om over een kleine twee weken die halve marathon te gaan lopen. Nog twee weken en dan is het tijd om te knallen. Ik heb er zin in!

Hoe het mij afging tijdens de training

Ik kijk dus met een tevreden gevoel terug op de generale repetitie voor de halve marathon. Met een rustig begin voelde ik me na zo’n 2,5 kilometer alsof ik uren kon blijven lopen. Het grootste gedeelte ging me ook vrij makkelijk af. Het laatste kwartier kreeg ik het steeds zwaarder. Ik merkte dat mijn spieren behoorlijk vermoeid raakten en het begon te regenen. De minuten leken ineens een stuk langer te duren. Des te groter was de opluchting toen de tijd eindelijk om was en ik de 110 minuten had gehaald.

The day after

Hoe het een dag na mijn laatste duurloop gaat? Eén woord: spierpijn! In de loop van de dag ben ik mijn bovenbenen, knieën en voeten steeds meer gaan voelen. Daaruit blijkt dat mijn lichaam nog behoorlijk moet wennen aan het lopen van lange afstanden. Vandaag houd ik daarom een dagje rust om morgen weer langzaam beginnen met sporten.

Nu mijn laatste ‘grote’ training erop zit kan ik niet wachten tot 7 oktober. Tot die tijd wordt het nog een paar dagen knallen en ook genoeg rust nemen om zo fit mogelijk aan de start te staan.

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.