Mindset: visualisatie voor en tijdens het sporten

Koppel aan het hardlopen op een brug

Ken je dat gevoel, dat je aan het sporten bent – of het nu hardlopen, fitnessen of iets anders is maakt niet uit – en dat je helemaal geen zin hebt om verder te gaan? Dat je het liefst zou stoppen en naar huis gaan? Maar dat je training er eigenlijk nog lang niet opzit? Dat moment komt er meer dan lichamelijke conditie kijken bij je training. Dat is waar je mindset een belangrijke rol gaat spelen.

Sporten gaat veel verder dan spieren en uithoudingsvermogen. Je gedachten spelen ook een belangrijke rol. Sterker nog, vaak speelt je mindset een veel belangrijkere rol. Hoe jij denkt reflecteert direct op je sportprestaties. Zit je een dag wat minder lekker in je vel, dan merk je dat vaak ook in je training. Juist daarom is positief denken zo belangrijk om optimaal te trainen.

Wat mij helpt om een zware training toch af te maken

Tijdens het hardlopen kom ik regelmatig tot dat moment dat ik het liefste wil stoppen. Dat ik aan mezelf begin te twijfelen, of ik het allemaal wel kan. Gelukkig duurt dat gevoel maar even. Op deze momenten helpt het me enorm om mijn doelen in het oog te houden. Meer dan dat eigenlijk. Ze te visualiseren.

Elke keer als ik tijdens het hardlopen het gevoel heb dat ik wil stoppen, bedenk ik me waar ik het allemaal voor doe: het uitlopen van mijn eerste halve marathon. Op dat moment zie ik voor me hoe ik 7 oktober over de finish kom. Hoe ik mijn doelen haal. En dan heb ik ineens weer alle energie van de wereld. Vol nieuwe motivatie heb ik ineens weer de energie om de rest van de training af te maken en zo weer een stap dichterbij mijn doel te zetten.

Hoe visualiseren helpt bij andere sporten

Hardlopen is niet de enige sport waarbij visualiseren helpt. Sta je liever in de sportschool? Ook dan helpt het om je doelen in gedachten te houden. Of dat nu een bepaald fysiek is of een zwaarder gewicht dat je wilt kunnen tillen. Visualiseer hoe jij je doelen behaalt en je hebt ineens alle energie om er weer voor de volle 100% voor te gaan.

Ook bij wedstrijdsporten helpt het om te visualiseren. Bedenk bijvoorbeeld vooraf aan de wedstrijd hoe je een bepaalde actie maakt. Dit kan van alles zijn, afhankelijk van de sport. Door dit van tevoren alvast mentaal te beleven, oefen je de actie. Als het moment tijdens de wedstrijd daar is weet je precies wat je moet doen.

Maak jij gebruik van visualisatie tijdens je training? Of pas je het toe bij wedstrijden? En wat zijn je ervaringen hiermee? Laat het weten in de comments, ik ben benieuwd!

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.