Ode aan de ochtendrun

Hardlopen in de ochtend

De vroege ochtend is veruit mijn favoriete tijd om te gaan hardlopen. Vooral in de zomer, als het lekker vroeg licht is. De hele week kijk ik weer uit naar mijn lange duurloop op zaterdag- of zondagochtend. En wanneer het zover is geniet ik er elke minuut van. Waarom ik hardlopen op de vroege ochtend zo fijn vind? Dat vertel ik je in dit artikel. Lees je mee?

Rust en stilte

Als ik ‘s morgens de deur uit ga voor een duurloop is de stad vaak nog in slaap. Geen auto’s of spelende kinderen op de weg. Hoogstens een andere hardloper of een wielrenner. Waar de stad overdag en ‘s avonds leeft, heerst er ‘s morgens een rustige en kalme vibe. Ik zie een andere kant van de straten waar normaal zoveel drukte heerst. Het lijkt plots een heel andere omgeving.

Meestal ren ik tijdens mijn duurloop naar een bosgebied niet ver van huis. Hardlopen in de natuur heeft iets speciaals vind ik. De omgeving straalt rust en vredigheid uit. Even weg van de drukte van alledag. Tijdens de lange duurloop is er alle tijd om na te denken en te genieten van de prachtige omgeving. Na afloop ben ik altijd helemaal zen en mentaal weer opgeladen voor een drukke werkweek.

Perfecte begin van de dag

Nadat ik er ‘s ochtends op uit ben gegaan voor een flinke hardloopronde voel ik me de rest van de dag fantastisch. De workout van de dag is al achter de rug en dat geeft een tevreden gevoel. De hele middag het terras op? De rest van de dag op het strand liggen? Of gewoon lekker bankhangen? Het kan allemaal, want de training zit er al op.

Tarweveld bij zonsopkomst

Betere hardloopprestaties

Nog een voordeel van hardlopen in de ochtend is dat het – in mijn geval – zorgt voor betere hardloopprestaties. Misschien komt het omdat ik een ochtendmens bent, ik weet het niet. Maar in de ochtend barst ik van de energie. Na een kleine maaltijd en flink glas water ben ik klaar om op pad te gaan. Ik merk dat ik ‘s ochtends mijn duurlopen beter volhoud en ook bij een temporun makkelijker het tempo aan kan houden.

Wanneer ik in de avond ga hardlopen, gaat het me vaak een stuk minder af. Meestal ben ik dan al moe van de dag werken of ligt de avondmaaltijd toch wat te zwak op de maag. Het gevolg: afzien en met veel pijn en moeite de training afmaken. In de ochtend heb ik daar helemaal geen last van en kan ik blijven gaan.

Tips om het maximale uit je ochtendrun te halen

Loop jij ook het liefste vroeg in de ochtend? Of wil je het gaan uitproberen? Met de volgende tips haal jij het maximale uit je ochtendrun:

  • Ontbijt licht en met voldoende koolhydraten. Lang eten voordat je gaat sporten zit er ‘s morgens vroeg vaak niet in. Zorg dus voor een licht ontbijt dat wel genoeg koolhydraten bevat. Voorbeelden zijn een plak bananenbrood of een energy bar.
  • Hydrateer! Dit geldt eigenlijk altijd als je gaat sporten: zorg dat je van tevoren voldoende drinkt. Bij een ochtendrun geldt dit des te meer. Tijdens je slaap verlies je veel vocht, dus het is belangrijk om dit ‘s morgens goed aan te vullen. Drink sowieso een groot glas water of thee. Als je de avond van tevoren alcohol hebt gedronken of als het warm is buiten, kun je beter wat meer drinken.
  • Leg alles alvast klaar. Niets is zo vervelend als plannen hebben om ‘s morgens te gaan hardlopen en dan een half uur moeten zoeken naar de goede sokken, de juiste outfit of iets geschikts om te eten. (Been there, done that) Bereid je daarom goed voor en leg de avond van tevoren alles wat je nodig hebt alvast klaar. Zo staat niks je meer in de weg om de volgende ochtend gewoon te gaan.
  • Lange of korte nacht, topfit of brakke ochtend, gewoon gaan! Natuurlijk is een lange nacht slapen na een rustige avond perfect om vroeg uit bed te komen en te gaan sporten. Maar ook als je slechts een paar uur hebt geslapen en de avond ervoor een paar biertjes achterover hebt getikt heb je er zeker baat bij om te gaan hardlopen in de ochtend. Hoewel het in het begin zwaar kan voelen, kom je sowieso fitter terug na je run. Wedden dat je je stukken beter voelt dan wanneer je tot de middag op de bank had gelegen?

Kun jij ook zo genieten van een lange ronde hardlopen op de vroege ochtend? Wat vind jij hier het fijnste aan? Of ben jij juist meer iemand die lekker gaat in de avond? Laat het weten in de comments!

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.