Supplementen vóór, tijdens en na het hardlopen

Naarmate ik steeds dichter in de buurt kom bij mijn doel om de halve marathon te lopen, gaan ook de duurlopen steeds langer duren. Zo duurt mijn gemiddelde duurloop momenteel ruim anderhalf uur. Om het maximale uit deze trainingen te halen en ze ook daadwerkelijk vol te houden ben ik de afgelopen maanden in de wereld van voedingssupplementen gedoken. In deze post deel ik welke supplementen ik gebruik om extra effectief te trainen. Lees je mee?

Eten vóór het hardlopen

Hoe langer de inspanning, des te belangrijker het is om de juiste voeding binnen te krijgen. Dit begint natuurlijk voor de training. Je wilt immers dat je genoeg energie hebt om te sporten. Deze energie haalt je lichaam voornamelijk uit koolhydraten en een klein beetje uit vetten. Zorg er daarom voor dat je voordat je van start gaat voldoende koolhydraten binnenkrijgt.

Het liefst loop ik mijn duurloop zo vroeg mogelijk in de ochtend. Mijn pre workout maaltijd is dan de eerste maaltijd van de dag. Ik zorg ervoor dat deze maaltijd bijna alleen maar uit koolhydraten bestaat. Zo eet ik bijvoorbeeld een Energy Bar van Body&Fit. Mijn favoriet is de Oats & Salted Caramel. Deze bevat een kleine 30 gram koolhydraten.

Eten tijdens het hardlopen

De Energy Bar geeft me voor een kortere duurloop (tot ongeveer 12 kilometer) genoeg energie. Toen ik mijn afstanden ging opbouwen, merkte ik dat mijn energie aan het einde van de training steeds meer op begon te raken. Daarom besloot ik om gels te proberen en zo ook tijdens de training mijn energie aan te vullen.

Ik bestelde de Rocket Fuel Energy Gel van Body&Fit. Dit is tot nu toe de enige gel die ik heb uitgeprobeerd, dus ik kan je weinig vergelijking bieden. Wél kan ik je vertellen dat ik hartstikke tevreden ben over deze gel. Waar ik mezelf eerst altijd wat slapjes voelde tegen het einde van mijn training, was dat gevoel helemaal weg. Door de gel vlak voor de eindfase van mijn training te nemen heb ik precies de energie die ik nodig heb om de succesvol af te maken. Niet onbelangrijk: ik vond de smaak van de gel ook best lekker. Ik koos voor sinaasappel, die smaakt naar een Calippo ijsje.

Eten na het hardlopen

Eindelijk, je bent er! Dat trotse gevoel dat je hebt nadat je een zware training hebt afgemaakt is misschien wel het beste gevoel dat er is. Vergeet in deze euforie ook niet de laatste stap van je training af te maken: de maaltijd na de training. Net zoals wat je eet voor het trainen, is ook wat je eet na het trainen van groot belang. Door na het sporten op tijd en goed te eten herstelt je lichaam optimaal.

Na een intensieve training heeft je lichaam eiwitten en koolhydraten nodig. Koolhydraten zijn nodig om je brandstofvoorraad weer aan te vullen. Eiwitten helpen je spieren om optimaal te herstellen en zelfs sterker te maken. Om goed te herstellen van mijn training neem ik direct na afloop een kleine eiwitshake (halve scoop) en eet ik een boterham of cracker.

Belangrijk om nog even te melden

In dit artikel beschrijf ik wat ik eet voor, tijdens en na het hardlopen en wat voor mij goed werkt. De kans is er dat dat voor jou anders zit. Ik raad je daarom aan om zelf te ervaren wat voor jou goed voelt. Misschien vind je het bijvoorbeeld wel fijner om een volle maaltijd te eten voor het sporten of om tijdens het lopen een banaan te eten in plaats van een gel. Luister daarom goed naar je lichaam om erachter te komen welke voeding voor jou werkt.

Gebruik jij supplementen bij het hardlopen? Hoe ziet jouw eetschema rond een zware training eruit? En heb je nog tips voor bepaalde producten die voor jou goed werken? Laat het weten in een reactie!

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.