Waarom af en toe een training overslaan helemaal niet erg is

Meisje ligt op bed te chillen

Al houd je je nog zo goed aan je trainingsschema,  het kan altijd gebeuren dat een workout erbij inschiet. Hier kunnen verschillende redenen voor zijn. Misschien heb je het te druk met andere dingen, ben je uitgeput na een lange dag werken of heb je gewoon zin in een avondje chillen op de bank. Als fanatieke sporter, baal je hier al snel van.

Voel jij jezelf hier wel eens schuldig over? Als je een keer niet bent gaan sporten? Niet doen! Sporten is natuurlijk supergoed voor je, maar af en toe een training overslaan is ook gewoon hartstikke gezond. Er zijn meer dan genoeg redenen waarom het echt niet het einde van de wereld is om een keer niet te gaan sporten. Ik zet er een paar voor je op een rijtje.

1. Je lichaam krijgt meer tijd om te herstellen

Het is goed om je lichaam af en toe rust te geven. Een intensief sportschema is goed, maar maak het niet té gek. Zo nu en dan heeft je lichaam ook rust nodig. Het is belangrijk om op deze momenten goed naar je lichaam te luisteren. Doe je dit voor langere tijd niet, dan is de kans aanwezig dat je overtraind raakt. En dan lig je er een stuk langer uit dan een avondje.

Zo gek hoeft het natuurlijk allemaal niet te zijn. Wat ik wil zeggen, is dat het belangrijk dat je je lichaam genoeg rust geeft. Zo herstel je volledig na je training en geef je zowel je spieren als je uithoudingsvermogen de tijd om te verbeteren. Vaak kan je na een dagje extra rust veel meer uit je trainingen halen. Je bent optimaal herstelt en voelt je waarschijnlijk een stuk fitter.

2. Je komt mentaal tot rust

Voor veel mensen is sporten een uitlaatklep. Zo helpt een pittige workout om even alle stress te laten gaan. Een duurloop is de perfecte gelegenheid om na te denken en mentaal echt tot rust te komen. Toch kan fanatiek sporten een hoop stress met zich meebrengen. Vooral als je jezelf verplicht voelt om te gaan sporten kan dat behoorlijk wat stress opleveren.

Merk je dat je jezelf gestresst voelt omdat je het gevoel hebt dat je móet gaan sporten? Ga dan niet. Doe een keer rustig aan, ontspan en bovenal: geniet van je vrije avond. Kortom: laad jezelf mentaal op. Zo kun je er de volgende keer weer voor 100% tegenaan.

3. Je hebt meer tijd voor belangrijke dingen in het leven

Sporten is belangrijk. Je wordt er fitter, sterker en gezonder van. Maar is sporten het belangrijkste dat er is? Zeker niet! Wat dat dan wel is? Dat is natuurlijk per persoon verschillend, maar wat dacht je van vrienden, familie en bovenal genieten van het leven? Zorg dat sporten niet je leven overneemt. Geniet van de dingen die er écht toe doen.

4. Je progressie gaat echt niet zó snel achteruit

Ben je bang dat je met het overslaan van een training al snel de progressie kwijtraakt waar je zo hard voor hebt gewerkt? Niet doen! Als je één keer je sportsessie overslaat, raak je echt geen spieren of conditie kwijt. Integendeel zelfs, zoals je leest bij reden 1. Blijf dus gerust af en toe wat langer op de bank zitten.

Hoe lang het dan duurt voordat je je vooruitgang verliest? Ongeveer twee tot drie weken. In veel gevallen zelfs langer, zoals blijkt uit een onderzoek van het US National Library of Medicine National Institutes of Health. Met het overslaan van slechts één training (of twee) is er dus niets aan het handje.

 

Uiteindelijk draait alles om balans. Gezond eten en af en toe genieten van een ongezonde traktatie. Fanatiek sporten, maar ook even rust nemen op zijn tijd. Luister vooral goed naar je lichaam. Merk je dat je toe bent aan een dagje rust? Pak die rust dan! Uiteindelijk wordt je hier alleen maar beter van.

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.