Bouw de perfecte salade in 5 stappen

Bouw de perfecte salade

Het voorjaar is in volle gang. De dagen worden steeds zonniger en warmer. Als gevolg ruilen we massaal de winterse stamppotten in voor frisse, zomerse salades. Als lunch mee naar het werk, als avondmaaltijd of zelfs als ontbijt. Een salade is geschikt voor elk moment van de dag. Dankzij deze bom aan groentes voel je jezelf fitter én verlies je tegelijkertijd die laatste winterkilo’s. Ideaal dus.

De mogelijkheden die je op kunt met een salade zijn oneindig. Toch zijn er een aantal dingen waar je op moet letten als je een salade gaat maken. Je wilt natuurlijk wel dat de maaltijd goed vult en dat de smaken bij elkaar passen. Daarom heb ik deze guide gemaakt. Op deze manier stel je keer op keer weer een nieuwe lekkere en goed vullende salade samen.

Dankzij deze 5 stappen geniet jij voortaan altijd van een heerlijke salade.

Stap 1: de basis van je salade

Hier begint het variëren al. Kies jij voor sla, groenten, granen of peulvruchten? En voor wat voor soort? Je kunt werkelijk alle kanten uit. Zo heb je keuze uit bijvoorbeeld:

  • Sla: ijsbergsla, veldsla, rucola, kropsla
  • Groenten: spinazie, broccoli, wortel, paprika, boerenkool, sperziebonen
  • Peulvruchten: kikkererwten, linzen, edamame bonen
  • Granen: pasta, quinoa, couscous, bulgur

Natuurlijk heb je keuze uit nog veel meer soorten als basis voor je salade. In het lijstje hierboven zie je mijn favorieten.

Stap 2: voeg je hoofdingrediënt toe

Met het hoofdingrediënt voeg je smaak toe aan je salade. Ga daarom voor iets dat je échte lekker vindt. Kies voor vis, vlees of kaas. Het is zelfs mogelijk om ei en tofu toe te voegen aan je salade. Enkele voorbeelden waar je uit kunt kiezen:

  • Vis: zalm, tonijn, krab, garnalen
  • Vlees: kip, ham, bief, spekjes
  • Kaas: geitenkaas, fetakaas, mozerella, parmezaanse kaas, cheddar, blauwe kaas

Stap 3: tijd voor extra ingrediënten

Nu je een goede basis voor je salade hebt, is het tijd om extra ingrediënten toe te voegen en zo nóg meer smaak aan je salade te geven. In de zomermaanden doet fruit het altijd goed in salades. Hiermee geef je een frisse en zoete twist. In de winter ga ik juist voor extra groenten om zo een meer hartige smaak te creëren. Kies bijvoorbeeld voor de volgende extra’s:

  • Groenten: komkommer, paprika, tomaat, ui, wortel, doperwten, maïs, taugé, courgette, aubergine
  • Fruit: aardbeien, mango, ananas, perzik, peer, appel, frambozen, avocado, granaatappel, blauwe bessen
  • Smaakmakers (geen idee hoe ik dit anders moet noemen haha): olijven, gedroogde tomaat, augurken, jalepeños

Tip: kies maximaal 3 extra ingrediënten. Anders krijg je té veel verschillende smaken en is het geheel vaak minder lekker. Less is more, zullen we maar zeggen.

Stap 4: maak je salade verder af met een topping

Met een extra topping maak je je salade interessanter van smaak en voeg je meteen een extra bite toe. Noten en zaden zijn goed geschikt als topping voor een salade. Naast dat ze lekker zijn, vullen ze ook nog eens goed én zijn ze gezond. Doen dus!

Wat dacht je van de volgende toppings:

  • Noten: walnoten, amandelen, pecannoten, cashewnoten
  • Zaden: pompoenpitten, zonnebloempitten, pijnboompitten, sesamzaad

Ook is het mogelijk om kiemen en verse kruiden als topping te gebruiken. Hiermee maak je je salade nóg gezonder.

Stap 5: last but not least, de dressing

Dankzij de veelzijdigheid aan ingrediënten heeft je salade op dit moment al veel smaak. Ik sla deze stap daarom regelmatig over. Toch maak je een salade met een dressing eigenlijk pas echt af. Kies voor een standaard dressing of maak de dressing helemaal zelf. Dat laatste hoeft namelijk helemaal niet moeilijk te zijn.

Hoe je dan precies een dressing voor je salade maakt? Maak de basis van de dressing. Houdt hiervoor 1 deel azijn ten opzichte van 3 delen (olijf)olie. Dit is een standaard dressing. Natuurlijk kun je ook hierin heel wat variëren. Vervang het azijn bijvoorbeeld door citroensap of sinaasappelsap. Of ga voor een dressing gebaseerd op yoghurt. Probeer verschillende combinaties uit en kom erachter wat jij lekker vindt. Je geeft extra smaak aan je dressing door bijvoorbeeld honing, mosterd, knoflook, chilipeper of andere specerijen toe te voegen.

En voila! Je salade is klaar. Tijd om te smullen! Ga jij deze guide gebruiken voor het maken van salades? En wat zit er allemaal in jouw favoriete salade? Laat het weten in de comments!

Deze artikelen vind je misschien ook leuk

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.